Dag 25: Los Angeles (laatste dag in Amerika)

21 augustus 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Op tijd opgestaan, want vandaag is de unieke solar-eclipse over Amerika! Weliswaar hebben wij hier in LA maar een coverage van bijna 63%, maar toch iets bijzonders.

In het hotel een ontbijtje genomen in het cafe. Een leuk aangekleed cafe, met witte en oranje kleuren. En veel ronde vormen. Zoals ik gisteren al schreef: jaren 70. Het ontbijt was prima, wel erg duur. Een groot glas orange juice kost maar liefst $7 + sales tax + tip. En dat grote glas is in Nederland niet meer dan een klein glas. Maar goed, wij moeten toch wat eten. De bediende is een amicale kerel die mij gelijk “his friend” noemde, alles maar om een tip te verdienen. Sanne moest hier niets van hebben, wat ik volkomen kan begrijpen. Zijn tip heeft hij dan toch wel gehad van mij; want bediening was gewoon prima.

In onze eigen auto zijn wij vervolgens vol goede moed gestart op weg naar de Observatory in Griffith Park. Nominale reistijd zou een half uur bedragen. Na bijna een uur stonden wij hopeloos vast bij de ingang van het park met grote matrix borden die aangaven dat alle parkeerplekken vol waren. Nog wel geprobeerd daar en in de directe omgeving een plekje te vinden, maar dat is niet gelukt. Logisch, want honderden andere automobilisten probeerden dit ook.

Uiteindelijk iets ten zuiden van het park op een parkeerplek gestopt. Op diverse plekken nog geprobeerd een speciaal brilletje te kopen voor de solar eclipse, maar nergens in het assortiment, dus ook niet gelukt.

Gelukkig had ik nog een goed idee: ik heb beide ND-filters op elkaar geschroefd, samen met een UV/IR filter. Vervolgens deze handmatig voor de Panasonic Bridge camera gehouden en handmatige enkele instellingen veranderd voor een zo klein mogelijke opening voor de sensor. Ook de mechanische sluiter nog teruggezet naar de elektrische sluiter. En ja! Op deze manier kan ik in ieder geval wat foto’s en video’s maken van de solar eclipse!!

Op de parkeerplek hebben wij de solar eclipse afgewacht, totdat deze over het hoogtepunt heen was. Sanne heeft nog even door zo’n speciaal brilletje kunnen kijken van een passant, maar was niet onder de indruk van dat beeld (klein en onscherp). De foto’s van onze camera laten het veel beter zien.

Dus ook al konden wij niet bij de Observatory komen, toch hebben wij de solar eclipse wel meegemaakt. Sanne had nog verwacht dat het een stuk donkerder zou worden vanwege de verduistering, maar dit viel nogal tegen. Het was wel merkbaar dat de maan een groot stuk voor de zon stond, maar het restant zonlicht was nog steeds heel veel.

Na dit fenomeen hebben wij rustig door LA gereden en de stad goed in ons opgenomen. Wij hebben o.a. het Hollywood sign gezien (hoog op de berg, maar in het echt een stuk kleiner) en de Walk of Fame hebben wij helemaal gehad (rijdend wel te verstaan). Ook hebben wij ons nogmaals verbaasd over de gruwelijke hoeveelheid reclame die de volle 360 graden om je heen op je afkomt. Ik heb dit heel snel leren filteren in Amerika, maar als je bewust kijkt wordt je zo’n beetje gek.

In de middag hebben wij bij een Subway in de buurt van het hotel nog wat middag/avondeten gehad en vervolgens terug naar het hotel.

In het hotel gaan wij op ons gemak de koffers opnieuw inpakken, zoveel mogelijk eruit halen wat niet mee terug hoeft naar Nederland en proberen om beide koffers (met alle aankopen) binnen de gewichtslimiet te houden. Dat laatste is lastig als je geen weegschaal op de hotelkamer hebt. Morgen op het vliegveld hopelijk nog wel te checken.

De rest van de dag blijven wij lekker hangen in onze hotelkamer en rusten wij uit voor de dag van morgen.

Wij zijn officieel klaar met onze roadtrip door Amerika! Daarom ook dat de foto’s en het verhaal er eerder op staan dan andere dagen. En uiteraard gaan wij straks via internet alvast inchecken voor onze vlucht van morgen met de KLM.

Morgen zijn wij van plan om op tijd het hotel te verlaten, onze huurauto in te leveren bij Hertz bij de luchthaven en op ons gemak daar dan de tijd door te brengen totdat we kunnen boarden.

1. Martin:
    21 augustus 2017
    Die eclips hebben jullie dan toch even mooi meegepikt! In Nederland moeten we nog even geduld hebben voor een totale zonsverduistering: tot 2138. Tegen die tijd leven we misschien op een andere planeet en hebben we geen zon en/of maan meer!
  2. Anna-Carina:
    22 augustus 2017
    Heel, heel bijzonder, dat een sterrenwacht NIET opengaat op zo'n unieke dag, dat is toch redelijk bizar in mijn beleving. Maar goed, jullie hebben het creatief opgelost en wij kunnen genieten van deze echte en bijzondere plaatjes! Waarvoor dank!
    Toen wij de rondreis deden, bleek achter ons aan (iedere keer liepen ze meer in, van 3 naar 2 naar 1 dag) One Direction overal concerten te geven op de plekken die wij net verlaten hadden. Hoe "frustrerend" voor Caya destijds! Haar Harry elke keer op een paar honderd kilometer, maar nooit te bereiken. Toen wij uit LA wegvlogen, gaven ze zelfs DIE avond hun concert. Bijzonder hoor, Amerika-reizen!
    Heel goede vlucht gewenst en succes met de omschakeling naar Nederland.
  3. Rob:
    22 augustus 2017
    Goede reis terug naar het koude kikkerlandje Nederland!
    En succes met het ineens rijden op de Nederlandse snelwegen.
  4. Bart:
    @Martin
    Inderdaad, leuk om deze hier te hebben meegemaakt. De zonsverduistering in 1999 in Nederland was echter veel beter en het werd toen echt donker (jammer dat ik toen voor mijn werk in bespreking zat).
  5. Bart:
    @Anna-Carina
    Ik had vooraf ook verwacht dat de sterrenwacht geopend zou zijn, maar deze bleef dus dicht. Wel zouden ze iets doen op het gazon ervoor; maar wij hebben dus dit niet kunnen bezoeken. Achteraf ook niet zo erg; op onze parkeerplaats hebben wij in alle rust het fenomeen waar kunnen nemen.
    Dat van One Direction wist ik nog. Zo zonde voor Caya!
    Ik ben benieuwd hoe wik Nederland gaan ervaren na bijna 4 weken Amerika. Als ik zie hoe wij aangepast zijn aan Amerika zal het nog even wennen zijn; met name het autorijden.
  6. Bart:
    @Anna-Carina en @Rob
    Dank voor jullie wensen. Wij zullen zien hoe het vliegen met KLM gaat worden. Nu hebben wij twee keer met Delta Airlines gevlogen en dit was beide keren uitstekend.