Dag 22: Van Santa Cruz naar Pismo Beach

18 augustus 2017 - Pismo Beach, California, Verenigde Staten

Vandaag een lange reisdag voor de boeg met veel kilometers. Van Santa Cruz terug naar Monterey, daar de 17 Mile Drive rijden. Dan verder naar het zuiden via Highway 1 tot Big Sur. Daar stopt de weg omdat de Pfeiffer brug vervangen wordt. Omdraaien, terug naar Monterey en daar de Highway 101 nemen die in het binnenland ligt. Uiteindelijk bij Pismo Beach er dan af. Bij elkaar meer dan 200 mijl; voor ons doen een lange autorit in deze vakantie.

Op ons gemak hebben wij eerst alle spullen gepakt en uitgecheckt. Ontbijt was niet inbegrepen en hebben wij onderweg gehaald bij een tankstation. Ook gelijk de tank van de auto gevuld.

Via dezelfde weg als gisteren terug gereden naar Monterey. Halverwege zaten wij weer vast in een file! Niet duidelijk waarom deze hier is; gisteren op precies hetzelfde punt maar toen aan de andere kant. Vertraging toch bijna een half uur. Het weer was echter goed: zonnig en een fijne, koele temperatuur. Bij Monterey door de stad gereden en de 17 Mile Drive gevonden.

Na betaling van $10,25 mochten wij onder de slagboom doorrijden. Deze weg is een private weg en hier wonen mensen met veel geld (of heel veel schulden). Ook zit hier een bekende golf club: Pebble Beach Golf Club. Wij hebben onze ogen uitgekeken naar de huizen die hier staan! Enorm grote kavels, grote huizen, luxe uitziend. En op veel plekken bewakers, tuinmannen e.d. aan het werk. Op veel plekken kwamen wij dure auto's tegen (Porsche, Ferrari, Lamborghini e.d.) en ook wat meer mainstream, maar nog steeds duur (VW Touareg, Ford Mustang, Tesla’s e.d.). De rest van de auto’s zijn van toeristen ;-) .

Op een aantal plekken bij de oceaan geparkeerd en van het uitzicht genoten. Prachtige rotsen aan de kust waar het water overheen slaat met veel schuim en lawaai. Overal heel veel vogels. En op veel plekken kelp of vergelijkbare waterplanten. Een hele andere biotoop dan wij thuis kennen.

Uiteraard hebben wij de beroemde Lone Pine Tree niet gemist. In het echt was de omgeving veel minder groot dan de foto’s doen vermoeden! Toch vond ik dit wel een heel mooi punt.

Na de 17 Mile Drive reden wij via Highway 1 via Carmel naar het zuiden. Onderweg schitterende vergezichten op de oceaan en de kust. Een hele ruige kust met bijna overal kelpvelden. En al die vogels, waar wij ook keken, altijd maar vogels, vogels en vogels. En uiteraard massa’s toeristen!

Op enkele plekken was ruimte om te parkeren; als er zowel parkeerruimte was als een lege plek. Daar dan even gestopt en rond gekeken. Diverse foto’s en videos genomen. Op een gegeven moment is het wel duidelijk dat het in wezen dezelfde kust is met dezelfde kenmerken.

De weg slingerde zich prachtig langs de kust, met af en toe flinke stijgingen in hoogte en op drie plekken wat grotere bruggen.

Uiteindelijk kwamen wij bij het eindpunt van de weg (letterlijk). Deze was afgezet en verder rijden was niet mogelijk. Pas als de Pfeiffer Brug vervangen is, kan men weer verder rijden.

De Garmin geprogrammeerd voor het hotel in Pismo Beach; nominale reistijd ongeveer 3 uur. Vanwege het landschap en type wegen ligt de gemiddelde snelheid hier een stuk lager dan in Nederland op de snelwegen.

Aangezien wij op de heenweg alle foto’s al gemaakt hebben, konden wij nu in een ruk terug rijden naar Monterey. Uiteraard wel genoten van het landschap en het rijden op deze Highway 1. In Monterey hebben wij de kust verlaten en via een aanloop van vele mijlen zijn wij op Highway 101 terecht gekomen. Bij de start moesten wij nog 134 mijl naar de afslag bij Pismo Beach!

Verstand op nul, blik op oneindig en voet op het gaspedaal. Dat beschrijft ongeveer de reis naar het zuiden. Met de grote stroom auto’s mee gereden. Onderweg regelmatig mooie Ford Fusions gezien (die zien wij hier heel veel!); bijna allemaal hybrids. Misschien wordt dit wel onze volgende auto.

Onderweg een aantal keren rust gehouden. Mijn rug gaat vrij goed, maar langer in de auto zitten merk ik nog wel. Dus voldoende rust en beweging genomen. Ook onderweg de inwendige mens verzorgd.

In de namiddag kwamen wij eindelijk aan bij Pismo Beach. Ons hotel ligt niet dicht bij het strand (jammer), auto geparkeerd bij het hotel en ingecheckt. Een hotelkamer (suite) toegewezen gekregen en de auto vlak bij de suite geparkeerd. Alle spullen van de auto naar de suite en vervolgens uitgeput op bed gaan liggen en een uurtje bijgeslapen. Ook Sanne heeft uitgerust.

Vervolgens komt het reguliere avondritueel.

Morgen hebben wij een volle dag in Pismo Beach en hoeven wij dus niet te reizen. Ik denk dat wij rustig aan gaan doen. Want overmorgen moeten wij ook een heel stuk rijden naar Los Angeles.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Caitlin:
    19 augustus 2017
    Wat een prachtige foto's weer! Zo mooi om zelfs in het reguliere landschap de tectonische onrust terug te zien. Nog steeds geen tremors ervaren? (Ik bedoel aardbevingen, niet de tremors door een teveel/hevig tekort aan koffie)
  2. Bart:
    19 augustus 2017
    @Caitlin
    Dank je. Ikzelf vind met name de Lone Pine Tree erg goed geslaagd (HDR opname met 5 foto's).
    En kan jij mij even helpen: in welke foto's kan je de tektonische onrust terug zien? Voor mij zien al die rotsen er zeer ongelijk en ruw uit. Is dit het zichtbare resultaat daarvan? Of is het de hoge kustlijn? Ik ben heel nieuwsgierig.
    Tremors hebben wij nog helemaal niets van gemerkt. Wij zijn nu een aantal dagen in dit gebied en het is opvallend rustig. Nog niets gemerkt van verschuivingen in de San Andreasbreuk (zoals in de film met Dwayne "The Rock" Johnson). Ik denk dat dit maar goed is ook ;-)
    Van tremors vanwege wijziging in mijn koffie-inname deze vakantie heb ik tot op heden ook niets van gemerkt,