Dag 21: Van San Francisco naar Santa Cruz (via Monterey)

17 augustus 2017 - Santa Cruz, California, Verenigde Staten

Na een prima nachtrust op tijd opgestaan. Alle spullen ingepakt en naar beneden gegaan voor een ontbijtje in het restaurant. Ook nog even de parkeerwachter medegedeeld dat wij over een klein half uurtje onze auto willen ophalen (valet parking!).

Het ontbijt in het restaurant was een drama! Een overvolle eetzaal met een rij mensen die wachten om te kunnen beginnen. Weinig keuze om dan maar aan te schuiven bij de rij. Toen wij eindelijk aan de beurt waren, bleek de helft van het ontbijtbuffet leeg te zijn en was er bitter weinig over. Allebei een eitje gehad, Sanne een cakeje en ik een mini ding van bladerdeeg met chocolade. Gauw weer weg gegaan.

Uitgecheckt bij het hotel, daarna onze koffers opgehaald (stonden nog in onze kamer) en naar de auto gelopen die inmiddels klaar stond. Gelukkig geen schade aan de auto! Parkeergeld betaald ($120 voor 3 nachten, oeff!!), Garmin aangezet en vertrokken.

Gauw nog even naar de Painted Ladies gegaan. Geen parkeerplek te vinden. Vanuit de auto zagen de huisjes er niet bijzonder uit. Besloten om gewoon door te rijden naar het aquarium in Monterey. Dus de hele, hele, hele drukke spits van San Francisco ingegaan. In Nederland mogen wij niet klagen als wij eens een keer file hebben! Uiteindelijk werd de bebouwing minder en ook het verkeer wat minder. Wij kwamen nog vlak langs Paolo Alte en Cupertino (hoofdkwartier van onze grote vrienden van Apple).

Via Highway 101 naar het zuiden gereden. Sanne was nog erg moe en heeft een klein uurtje even wat bijgetankt. In de buurt van Monterey (zo’n 100 mijl zuidelijk van San Francisco) van de snelweg af en via een interstate naar Monterey gereden. Wat een compleet ander landschap hier! Het lijkt wel een beetje op Nederland en doet erg vertrouwd aan (denk aan zandduinen, veel weilanden/gras en ook meer water).

Rond het middaguur parkeerden wij in een parkeergarage in Monterey. Op weg naar het aquarium kwamen wij onze favoriete winkel van dit jaar tegen. Starbucks! Wij hebben allebei onze favoriete drankjes genomen, met iets erbij (vanwege schamele ontbijt). Dit smaakte ons prima!

Voldoende aangesterkt zijn wij naar het aquarium doorgelopen. De toegangsprijs is fors, $50 voor een adult. Maar dit aquarium schijnt heel erg mooi te zijn, dus toch maar de creditcard getrokken en naar binnen gegaan.

De lovende woorden van veel reviews zijn juist! Een prachtig aangelegd aquarium; vele gebouwen aan elkaar gekoppeld. Moderne materialen, schoon, opgeruimd en mooie kleurcombinaties. Goede duidelijke bewijzering en grote tanks voor de dieren. Een bezoek is meer dan de moeite waard.

Heel veel verschillende dieren (en diergroepen) in het aquarium; teveel om hier te vermelden. Ook zee-otters! Deze zwommen ook in het wild in de oceaan tussen de kelp. Alleen geen walvissen (uiteraard). Ook niet gezien in de oceaan, maar ze zitten er op dit moment wel.

Wat ikzelf een van de mooiste plekken vond was het kelpforrest. Prachtige lange kelpplanten wiegden in een hoge tank heen en weer op de stroming, met een overvloed aan vissen erin. Vele foto’s en videos van genomen. Bijzonder mooi!

Ook konden wij naar buiten en de oceaan bekijken. Zee-otters gezien (liggend op de rug te slapen in het kelp). heel veel vogels en enkele seals. Helaas dus geen walvissen gespot.

Wij hebben de hele middag op ons gemak het aquarium bekeken. Tegen sluitingstijd (6:00 uur pm) zijn wij naar buiten gegaan. In de namiddag hebben wij bij het restaurant alvast avondeten genomen, dus voor de rest van de dag zijn wij dan klaar met eten.

Terug gelopen naar onze auto en wij waren erg blij dat wij eindelijk (langer) konden zitten. Ons move-goal (apple watch) hebben wij ook vandaag weer ruimschoots gehaald.

Via een drukke avondspits met veel vertraging zijn wij weer naar het noorden gereden. Ons hotel voor vannacht ligt in Santa Cruz. Na bijna 1,5 uur waren wij eindelijk bij ons hotel.

Ingecheckt en vervolgens met de hulpdienst gebeld, want wij hebben geen internet. Een medewerker heeft op afstand wat zitten klooien (bij gebrek aan betere beschrijving) en daarna heb ik op mijn laptop iets wat op internet lijkt. Hopelijk voldoende om het reisblog op internet te kunnen zetten.

Op tijd slapen, morgen een lange autorit voor de boeg. Eerst weer terug naar Monterey, dan 17-mile drive rijden en oceaankust volgen tot Big Sur. Verder naar het zuiden kan niet, want Highway 1 is daar afgesloten. Daarna terug naar Monterey en via de Highway 101 in het binnenland naar Pismo Beach. Dus flink wat tijd in de auto morgen.

1. Anna-Carina:
    18 augustus 2017
    Hoi Sanne en Bart. Wij zijn terug van een paar dagen wandelen in Limburg, erg mooi, maar geen vergelijk met jullie ervaringen natuurlijk. Het klinkt wel naar heel veel heen-en-weer gereis in deze dagen voor jullie, maar terecht dat je het aquarium niet hebt laten schieten! Ik vond het leuk om jullie belevenissen dagelijks te lezen, maar iedere ochtend hebben wij snel de wandelschoenen aangetrokken om in Klein Zwitserland de wandeltochten te maken voordat de plensbuien overtrokken. Dat is goed gelukt gelukkig. En dan nu weer gewoon Rundum Hause verder ;-)
    Geniet ze nog van dit laatste stuk reis en alle indrukken, hg Anna-Carina
  2. Bart:
    19 augustus 2017
    @Anna-Carina
    Zuid Limburg, altijd leuk om te zijn! En dan ook nog in een heel mooi gebied! Sanne en ik kennen Klein Zwitserland wel. Een hele mooie omgeving, waar je heerlijk kan wandelen. Jammer dat het (schijnbaar) zulk slecht weer in Nederland was/is. Daar merken wij natuurlijk hier helemaal niets van.
    Het aquarium stond inderdaad hoog op ons lijstje en wij zijn blij dat wij hier geweest zijn. Kan ook weer op het lijstje met hoogtepunten van onze reis.