Dag 14: Las Vegas

10 augustus 2017 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Voor de 2e nacht op rij heerlijk geslapen in onze suite in Las Vegas. Rustig aan gedaan en in het hotel een erg lekker ontbijtje genomen. Daarna naar de auto voor een bezoek aan de Hoover Dam.

Het was vanochtend al warm (ruim 35 graden) en de vooruitzichten waren temperaturen tot 38 graden. Valt nog wel mee, dachten wij in al onze onschuld.

De autorit naar de Hoover Dam zou ongeveer drie kwartier duren. De Garmin aangezet en met enige moeite de Hoover Dam kunnen programmeren als eindbestemming (de Hoover Dam heeft geen adres om naar toe te navigeren!). Als een volleerde Amerikaan heb ik mij gestort in het drukke verkeer van Las Vegas. Alsof ik nooit iets anders heb gedaan dan rijden in Amerika reden wij rustig en ontspannen naar de Hoover Dam.

Daar aangekomen konden wij gelukkig nog parkeren in de parkeergarage aan de Nevada kant. Op niveau 4 (bijna bovenin) vonden wij een mooi plaatsje in de schaduw. Toen wij uitstapten werden wij overvallen door een dikke warme deken van lucht die op ons neerdrukte. Inmiddels was het kwik opgelopen naar 45 graden!! So much voor de voorspellingen.

Op ons gemak zijn wij met de trappen naar beneden gelopen en zijn naar de Visitor Center/Tours gelopen. Aldaar hebben wij $30 betaald voor de Plant Tour (de kortste van de twee tours). Met een groep van ongeveer 60-70 mensen hebben wij eerst een (kort) filmpje gezien over de bouw van de Hoover Dam. Voor mij bekende beelden, want had deze thuis al eerder gezien.

Hierna zijn wij onder strenge begeleiding van onze gids via een lift meer dan 530 feet naar beneden gegaan! Wij werden door onze gids gewaarschuwd voor ploppende oren. Hier hadden wij geen last van. Vervolgens een flitsbezoek gebracht aan een ruimte vlak bij een van de tunnels waar het water van de Colorado rivier bij de bouw door geleid werden, de turbineruimte aan de Nevada kant en toen al weer terug naar boven (het Visitor Center). Met recht de korte tour !!

Boven hebben wij gelegenheid gehad om het bezoekerscentrum te bezoeken met veel informatie over de beslissing om de dam te bouwen, de daadwerkelijke bouw en het nut van de dam. Ook konden wij naar boven gaan en van het uitzicht genieten. Dat laatste heb ik gedaan (foto’s en video’s gemaakt), terwijl Sanne het bezoekerscentrum bezocht.

Ondanks de gruwelijke warmte wilde ik perse even over de Hoover Dam lopen! Ook Sanne wilde dan toch wel mee; dus met z’n tweeën hebben wij een stuk over de Nevada kant van de Hoover Dam gelopen. Bijna tot de water intake torens. Toen gauw terug naar de giftshop, want het werd ons veel en veel te warm.

De gift shop stelde niets voors. Waren wij dan ook snel op uitgekeken. De lift naar het 4e dek genomen en in onze auto gaan zitten (met de airco voluit). Het was mooi geweest zo. Wij besloten onze favoriete winkel van deze vakantie op te zoeken in Boulder City. Bij de Starbucks hebben wij allebei iets lekker koels genomen. Voor de variatie heb ik een keer iets genomen met kokosmelk; was niet erg bijzonder; volgende keer terug naar mijn vaste recept.

Door de warmte, maar in een lekker koele auto, zijn wij terug gereden naar Las Vegas. Sanne wilde graag nog even bij de Blick tekenwinkel kijken en dat hebben wij gedaan. Vervolgens wilde ik toch nog proberen om een parkeergarage te vinden bij Caesar’s Palace in het centrum.

Met enige moeite hebben wij dan toch nog de parkeergarage gevonden en konden daardoor de winkels bezoeken. Met name de Apple Store en Leica Store wilde ik graag nog bezoeken. Het bleek dat het winkelcentrum - net zoals de strip - extreem decadent, over the top en schreeuwerig is. Dit hadden wij eigenlijk ook wel kunnen verwachten. De Apple Store was zoals gebruikelijk (leuk, maar niet iets nodig). Op weg naar de Leica Store zagen wij een Fossil, daar wilde Sanne graag kijken en hebben wij voor haar een hele leuke tas gekocht. De Leica Store lag er vlakbij en daar heb ik een Thumbs Up voor mijn Leica M gekocht. In het zilver (advies Sanne), dus mooi passend bij mijn body/lens combi. Avondeten was nog het laatste te doen voor vandaag. De eetgelegenheden in het winkelcentrum waren (voor mij) echt veel te duur en te chique. Dus gewoon nog een keer in ons hotel gaan eten.

Met de auto moesten wij dwars door de strip naar ons hotel. Zonder mij iets aan te trekken van de vele taxi’s en hun rijgedrag (pushen en ertussen wringen) heb ik onze auto erdoor gemanoeuvreerd; geheel aangepast aan de rijstijl van de taxies zelf.

In het hotel nog lekker gegeten. Het afrekenen in het hotel is altijd bijzonder. Tippen is een must in Amerika en je wordt als crimineel aangekeken als je niet (genoeg) tipt. Dus ik reken altijd een goede tip (20%) uit en betaal dan een bepaald bedrag. Het licht gaat bij de mensen uit, want zij kunnen niet hoofdrekenen om vast te stellen hoeveel geld ik terug moet hebben. Een bedankje kan er ook niet af. Rare mensen die Amerikanen in Las Vegas!

Nu weer terug in de hotelkamer. Sanne en ik zijn allebei wel klaar met Las Vegas. Hier hoeven wij nooit meer terug te keren, dit doet het gewoon niet voor ons. Gelukkig gaan wij morgen weer verder; eerst nog door Death Valley (warm!) en daarna via Yosemite naar de kust (lekker koel!). Veel zin in!

1. Caitlin:
    11 augustus 2017
    Begrijp ik het nu goed dat je veel geld hebt betaald voor een heel korte tour, niet eens boven maar diep ónder de grond met als eindpunt van je bezoek een hele trieste winkel en bakkend beton in 38 graden Celsius... en dat je beste ervaring hier eigenlijk de parkeergarage was?!
    ;-)
  2. Bart:
    12 augustus 2017
    @Caitlin
    Bijna goed; het was hier 45 graden celcius.
    En ja, wij passen ons aan: die Tour is blijkbaar de American way. Ach ja, alleen Visitor Centre was $10 p.p. geweest; dus flitsbezoek was eigenlijk $5 p.p.; dus klopt dan wel weer ;-).
    De beste ervaring bij de Hoover Dam was wegrijden in een auto met airco op vol vermogen, vol verwachting van een Starbucks op korte afstand