Dag 19: San Francisco (Alcatraz Island)

15 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vanochtend vroeg de wekkers gezet omdat wij op tijd naar pier 33 moeten voor een bezoek aan Alcatraz Island. Na een onrustige nacht (meerdere keren wakker en flinke kramp in mijn kuit) uit bed en klaargemaakt. Sanne had niet veel beter geslapen. Het ontbijt in het hotel was zeer beperkt en minder uitgebreid dan wij in Amerika gewend zijn.

Gelukkig was de toegezegde taxi keurig op tijd en vervoerde ons vlot naar pier 33. Ruim een uur voordat wij mochten boarden waren wij al aanwezig. Dat vonden wij niet erg, want wachten is geen probleem. Het was wel erg koud en aangezien Sanne geen vest aanhad, heb ik haar mijn vest gegeven voor de dag. Ik kan beter tegen de kou dan Sanne.

Rond 9:30 am mochten wij boarden (samen met een heleboel andere mensen). Wij waren een van de eersten aan boord (dat is het voordeel van op tijd ergens aanwezig zijn) en kozen een mooi plekje op de bovenste verdieping bovenaan. Nadat de boot helemaal gevuld was met mensen gingen wij varen. Via een korte vaartocht op een woelige zee arriveerden wij dan op het beruchte eiland!

Allemaal van boord en een mandatory talk aangehoord van een ranger. Immers, Alcatraz Island is een National Park, valt onder Federal Regulation en wordt beheerd door Rangers. Deze ranger bracht zijn verhaal erg aardig. Na afloop “renden” de mensen direct alle kanten op, de meesten rechtstreeks naar de prison bovenop het eiland. Sanne en ik bleven als enigen zo’n beetje over op het dock. Sanne heeft nog een vraag gesteld aan de ranger en vervolgens hebben wij eerst de bookstore/giftstore bezocht.

Vervolgens zijn wij in alle rust (en met weinig mensen om ons heen) over het eiland gelopen. Vandaag heb ik mijn Leica M ingeruild voor de Sony 4K camcorder. Sanne neemt vandaag de foto’s voor haar rekening, ik zorg voor de bewegende beelden.

Wij hebben ons verbaasd over hoeveel gebouwen er op het eiland staan, hoeveel bloemen en planten er groeien en vooral hoe ontzettend veel meeuwen (en andere vogels) op het eiland zijn. Het blijkt dat het eiland een beschermd gebied is. Gedurende de hele dag werden wij voorzien van een kakofonie van geluiden door de meeuwen.

Op ons gemak hebben wij Alcatraz Island verkend en in ons opgenomen. Als laatste zijn wij dan naar de prison gegaan. Aan de verkeerde kant - wij gaan nu eenmaal niet graag mee met de stroom ;-) - zijn wij door de voormalige gevangenis gegaan.

Wat mij het meest verbaasde waren de hoeveelheid mensen die allemaal een audio tour volgden (dus hoofdtelefoons op) en continue stil stonden. Er was bijna geen doorkomen aan. Het leek wel alsof wij in een aflevering van The Walking Dead terecht waren gekomen, omringd door allemaal zombies. Wij waren een van de weinigen die geen audio tour deden.

Sanne heeft heel veel informatie gelezen en opgehangen foto’s/posters e.d. bekeken. Ik heb mij meer gestort op het videograferen (kost veel tijd) en de omgeving in mij opgenomen (en de mensen).

Na een aantal uren hadden wij alles wel gezien wat er te zien was en gingen wij terug naar de dock om de eerstvolgende boot terug te nemen naar de vaste wal. Wij hoefden niet al te lang te wachten en via een prima boottocht zijn wij weer afgeleverd bij pier 33.

Wij wilden nu naar Union Square en dachten in al onze onschuld een taxi aan te houden a la New York style. Vergeet dit maar! Geen enkele taxi stopte bij Pier 33. Dus zijn maar met de benenwagen naar pier 39 gelopen en hebben daar wel een taxi gevonden. Wat bleek: pier 33 worden wel mensen afgezet, maar nooit opgehaald. Deze taxi bracht ons zeer snel bij Union Square.

Daar hebben wij een aantal winkels bezocht (Game Stop, Lego Store, Razer, Starbucks, Apple Store en Leica Store). Links en rechts hebben wij de lokale economie gestimuleerd. Als laatste hebben wij ergens ons avondeten genuttigd. Vervolgens zijn wij lopend naar ons hotel gegaan.

En nu zit ik weer in de hotelkamer het dagelijkse riedeltje af te werken.

Morgen slapen wij uit (want beiden zijn wij moe). Daarna gaan wij naar de Golden Gate Brug en ook moeten wij (noodgedwongen) terug naar de Leica Store, want deze heeft teveel geld van mijn creditcard afgeschreven!! Mijn intuïtie over de verkoper had weer gelijk, ik had beter moeten opletten. Ach, voor alles een eerste keer. Kijken hoe Leica dit morgen gaat oplossen.