Dag 9: Van Grand Canyon naar Page (via Horseshoe Bend)

5 augustus 2017 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Ondanks het haveloze hotel zijn wij de nacht toch goed doorgekomen. Op ons gemak klaargemaakt en uitgecheckt bij het hotel. Wij hadden geen enkele behoefte om hier een ontbijt te nuttigen. Aangezien Tusayan niet erg groot is, hebben wij bij een Food Market wat eten en drinken ingeslagen voor in de auto.

Vervolgens reden wij met veel plezier Tusayan uit. Aangezien wij gisteren de American Beautiful Annual Pass hadden gekocht, konden wij nu gratis het park in. In plaats van rechtdoor naar het visitor center, volgden wij nu de grote weg naar het oosten. Onderweg bij twee plekken even stil gestaan om nog even naar de Grand Canyon te kijken.

Net voordat wij het National Park uit zouden rijden kwamen wij bij het laatste uitzichtpunt terecht; de Watchtower. Klinkt heel erg naar Games of Thrones. Deze wilde ik graag zien, en dus hebben wij de auto geparkeerd op een groot parkeerterrein en zijn naar de watchtower gelopen. Onderweg kwamen wij langs een giftshop, daar hebben wij enkele leuke souvenirs gekocht. Daarna nog rustig rondgekeken bij de Watchtower zelf en het prachtige uitzicht op de Grand Canyon. Hier was het ook druk, en weer veel Italianen, Fransen en Nederlanders.

Na een laatste blik op de Grand Canyon zijn wij naar de auto gegaan en hebben onze reis vervolgd. Na enkele mijlen verlieten wij het Grand Canyon National Park. Het landschap veranderde ook sterk, veel meer groen (gras en bomen). De weg reden wij helemaal uit richting het oosten. Aangekomen bij de grote weg namen wij de afslag naar het noorden.

Gaandeweg de rit werd het landschap weer heel anders. De bomen maakten plaats voor lage struiken; het gras maakte plaats voor lichtgekleurd zand. Het landschap was zeer afwisselend en links van de weg zagen wij steeds het eerste gedeelte van de Grand Canyon (echt een diep gapend gat in de grond, maar dan veel smaller dan in het park zelf). Rechts van de weg was steeds een verhoging van enkele honderden meters aanwezig (geen bergen, maar bovenste gedeelte van plateau, door slijtage wel lijkend op bergen).

Dit landschap veranderde halverwege de te rijden route naar kleine bulten/bergjes van hard zandsteen in verschillende kleuren (van boven naar beneden: rood, grijs en wit/bruin). Net de gelaagdheid van de Grand Canyon maar dan op veel kleinere schaal.

Het weer was ondertussen erg goed. De temperatuur was goed vol te houden en het zonnetje scheen lekker. Wel was er veel bewolking in de lucht en op enige afstand zagen wij regelmatig de buien geheel verticaal naar beneden gaan.

Na een kleine 2,5 uur rijden kwamen wij steeds dichter bij Page. De weg vertakte zich en liep sterk omhoog naar het plateau wat wij steeds rechts van ons hadden liggen. Bij een uitkijkpunt hebben wij even gepauzeerd, enkele foto’s gemaakt en vooral de benen even gestrekt.

Vervolgens weer in de auto gestapt voor het laatste stukje naar Horseshoe Bend. Daar aangekomen bleek het parkeerterrein geheel vol te staan. Er stonden al veel auto’s geparkeerd links van de weg. Wij zijn enkele mijlen verder gereden, toen omgedraaid en hebben onze auto ook aan die kant van de weg gezet. Toen wij de auto verlieten bleek het inmiddels weer erg warm te zijn (maar dit wisten wij van tevoren).

Wij hebben onze rugzakken met apparatuur gepakt, allebei een lekker gekoeld flesje water uit de koelbox gehaald en zijn vol goede moed de 1,21 km lange route (verlengd met afstand van auto naar startpunt route) naar Horseshoe Bend gestart. Gelukkig hadden wij allebei een hoed/petje bij ons, zodat wij niet al teveel last hadden van de zon. Het eerste stuk was stevig omhoog lopend naar een richel in het landschap. Daar aangekomen zagen wij in de verte Horsehoe Bend liggen. Nog wel een heel stuk om te lopen en ook een flink stuk naar beneden (hoogteverschil).

Op ons gemak hebben wij de afstand overbrugd (regelmatig even gestopt om de protesterende benen te motiveren om toch verder te gaan). Uiteindelijk kwamen wij bij Horseshoe Bend aan!

Geen relingen of andere veiligheidsmaatregelen aanwezig. Als je een beetje te ver naar voren stapt val je dus 302 meter naar beneden, recht je dood tegemoet. In al die jaren zijn er toch een aantal dodelijke ongelukken gebeurd!

Ondanks de drukte hebben Sanne en ik toch steeds een plekje aan de rand kunnen vinden om de Horseshoe Bend goed in ons op te nemen. De foto’s op internet geven dit keer een goed beeld van hoe het eruit ziet. Het enige dat mij verraste (in positieve zin) was dat Horsehoe Bend veel groter en indrukwekkender was dan verwacht. Vooral de breedte (de top van de bocht van de Colorado rivier) was zoveel groter dan ik ooit had kunnen voorspellen.

Speciaal voor dit bezoek had ik in Nederland een van mijn Leica lenzen omgeruild voor een 21mm ultra wide groothoeklens. Dit bleek een schot in de roos! De gehele bend kon ik in één foto nemen. Zeer indrukwekkend en vooral ook zeer bevredigend. Ik zie deze foto straks al in groot posterformaat bij ons thuis hangen!

Naast foto’s heb ik vanmiddag ook veel tijd gespendeerd aan het maken van video (vanaf statief). Bewegende beelden geven toch een heel andere beleving dan alleen maar foto’s. Thuis nog huiswerk om dit samen met Sanne tot iets leuks van te maken.

Na enkele uren hadden wij het gezien en besloten om de klim naar het parkeerterrein aan te vangen. Dit was een zware aanslag op met name de kuitspieren! Regelmatig even rusten en wat water drinken. Bovengekomen hebben wij een kwartiertje onder een afdak op een bankje gezeten om af te koelen. Speciaal voor de toeristen is hier namelijk een afdak gemaakt met enkele ronde banken.

Toen wij voldoende waren afgekoeld hebben wij het laatste stuk naar de auto gelopen. De auto gestart en de airco lekker laten blazen! Vervolgens het laatste stukje naar Page gereden en ingecheckt in ons hotel.

Bij de balie stond al een bordje met de melding dat internet niet best werkte door werkzaamheden in Page. Helaas bleek de internetverbinding nog slechter te zijn dan in Tusayan. Op het moment van dit schrijven ben ik al ruim een uur bezig met een poging om de geselecteerde foto’s te uploaden, dit werkt dus echt niet! Hopelijk kan het reisverslag (alleen tekst) wel op ons blog gezet worden.

De foto’s komen dan (hopelijk) morgen. Wel jammer, want er zitten een paar leuke foto’s bij.

’s Avonds hebben wij in Page bij een Pizza Hut gegeten. Redelijk betaalbaar en pizza op maat gemaakt. Wij kozen allebei voor medium en dit bleek nog steeds te groot te zijn voor ons.

Inmiddels weer terug in het hotel en de foto’s zijn uitgezocht (maar uploaden kan dus niet) en het reisverslag van vandaag is nu klaar.

Morgen hebben wij een tour staan bij de Antelope Canyon; daarna rijden wij door naar Bryce Canyon. Ik ben heel benieuwd!

1. Rob:
    6 augustus 2017
    Wederom bedankt voor het leuke verslag en de mooie foto's! Hoeveel Italianen heb je van het randje (zonder reling) kunnen duwen??? :)
  2. Bart:
    6 augustus 2017
    @Rob
    KUNNEN duwen: niet genoeg
    ECHT geduwd: 0
  3. Martin:
    12 augustus 2017
    Echt prachtige platen hoor! Horseshoe Bend kan zo in een lijst. Dergelijke formaties heb je o.a. in de rivier de Tarn (FR) ook. Niet zo spectaculair, maar wel hetzelfde type erosie. Zie een voorbeeld: https://m.henkjanvandaal.com/cat.php?catId=30364#&ui-state=dialog