Dag 3: Liberty Island en Empire State Building (dag 2 van 3)

30 juli 2017 - New York City, Verenigde Staten

Vannacht hebben wij weer prima geslapen; wel iets korter dan gisteren omdat we vroeg op moesten. Eerst een lekker ontbijtje in het hotel genuttigd; het smaakte ons prima. Wel was het een stuk drukker dan gisteren.

Na het ontbijt heeft Sanne als een volleerd New Yorker een yellow cab aangehouden bij het hotel en zijn wij naar Battery Park in Lower Manhattan gereden. Het weer is prachtig, er wordt veel zon voorspeld met temperaturen tot 28 graden celsius. Gelukkig hebben wij ons in het hotel heel goed ingesmeerd met zonnebrand creme.

De taxirit duurde gelukkig niet al te lang; de chauffeur nam de route langs het water, waardoor we snel onze bestemming bereikten. Op ons gemak liepen wij door Battery Park en bewonderden alles wat daar te zien was. Aangekomen bij de ingang voor de ferries werden wij terug gestuurd, over 50 minuten moesten wij nog maar eens terug komen. Beter zo dan te laat komen; want onze tickets waren voor een specifieke tijd gereserveerd. Na een tijdje op een bankje te hebben gezeten (en ons geamuseerd door te kijken naar al die mensen die voorbij kwamen), zijn wij nog even snel naar de Starbucks gegaan om wat koel drinken te halen.

Toen zijn wij terug gegaan richting de ferries en hebben ons in de mensenmassa gestort. Onze rij (reserved) bleek gelukkig niet zo groot te zijn. Meer dan 80% van de mensen moesten gebruik maken van een andere rij (flexibel line). Voordat wij de ferry op mochten, moesten wij eerst gescreend worden zoals op airport gebruikelijk is. Dus alles in bakken en door X-Ray machines. Behalve een flesje deodorant welke verboden was, waren er verder geen problemen.

De ferry kwam net aan varen en met een heleboel mensen tegelijk gingen wij de boot op. Aangezien het bovendek al helemaal vol zat, hebben wij beneden plaats genomen op een bankje bij een open raam. De boot voer heel snel naar Liberty Island, binnen een kwartier konden wij van boord.

Het was inmiddels erg warm geworden en gelukkig hadden wij allebei bescherming voor ons hoofd (Sanne een pet met grote zonneklep en ik een heuse hoed). Wij besloten om eerst langs het water te lopen en hebben hier bijna 2 uur aan de kant gezeten en genoten van het eiland, het uitzicht en de gezellige drukte om ons heen. Op een gegeven moment besloten wij dat het misschien toch wel handig is om ook nog even wat tijd aan de Statue of Liberty te schenken.

Dus voordat wij terug gingen naar de boot, hebben wij het obligatoire bezoek aan het Statue of Liberty gebracht. Het viel ons allebei toch wel een beetje tegen. In de zin dat wij allebei dachten dat het beeld toch een heel stuk groter en imposanter zou zijn. Dat bleek niet het geval. Uiteindelijk hebben wij veel meer plezier gehad van het eerste deel van ons bezoek aan Liberty Island dan aan de bezichtiging van de Statue of Liberty zelf.

Alhoewel wij tickets hadden om ook binnen de Pedestal te mogen kijken, besloten wij dit niet te doen. Onze tijd spenderen wij liever aan wat anders. Dus hebben wij samen met 500 andere mensen de ferry terug genomen (eerst naar Ellis Island en daarna naar Battery Park).

Wij hadden allebei veel zin in wat koel drinken en zijn dan ook naar diezelfde Starbucks gegaan als vanochtend. Daar hebben wij genoten van een Iced Green Tea (erg lekker!). Jammer dat wij bij ons thuis geen Starbucks hebben zitten.

Inmiddels liep het al richting de namiddag. Wij besloten om eerst een hapje te eten bij een dichtbij gelegen Subway. Daar hebben wij allebei een broodje met van alles en nog wat besteld en gegeten. Allemaal verse ingrediënten en erg lekker.  Hierna zijn wij even bij onze grote vrienden van de Leica Store (in SoHo) langs gegaan om nog wat extra cartridges te halen voor onze Leica Sofort.

Toen werd het tijd voor een bezoek aan het Empire State Building. Via de vertrouwde yellow cabs hebben wij ons laten transporteren naar het Empire State Building. Na omwisseling van onze vouchers kregen wij toegangskaarten, waarna wij meteen door konden lopen. Via een lift werden wij naar de 80e verdieping gebracht. Hier kregen wij het eerste uitzicht op Manhattan en de omgeving. Nog wel achter ramen, die redelijk vuil waren, dus fotograferen was geen optie. Vrij snel zijn wij dan ook met een andere lift naar de 86e verdieping gegaan. Daar kon je naar buiten lopen en dus veel beter het uitzocht bewonderen. Het was - natuurlijk - heel erg druk, dus regelmatig even wachten op een plekje bij het hekwerk om daarna het uitzicht te bewonderen en enkele foto’s te maken.

Het uitzicht van Empire State Building was toch iets anders dan wij ons voorgesteld hadden. Central Park kon je bijna niet zien liggen, verscholen achter andere wolkenkrabbers. Ook waren er veel Italianen in New York die geen fatsoensnormen kennen en overal voordringen. Uiteraard wens ik niet mee te gaan in dit grensoverschrijdend gedrag; tot grote verontwaardiging bij de Italianen. Rome vorig jaar was dus echt geen uitzondering. Italianen zijn contact gestoord ;-)

Sanne en ik hadden het uiteindelijk wel gezien. Wij hebben het Empire State Building verlaten en bij de Starbucks onderin nog even wat gedronken. Inmiddels was het al ruim 9 uur geweest. Dus buiten op straat een lege yellow cab weten te vinden en lekker naar onze hotelkamer gegaan.

Daar zit ik nu alle foto’s en videos op de computer te zetten, een kleine selectie op ons reisblog te zetten en als laatste nog het verslag van vandaag verzorgen.

Morgen onze laatste volle dag in New York. Eerst bij Delta Airlines inchecken voor de vlucht van overmorgen; daarna staat een bezoek gepland aan de Intrepid (aircraft carrier welke ingericht is als museum). Erg veel zin in.

Sanne en ik vinden het daarna ook goed. Drie dagen New York is prima; wij voelen ons hier gewoon thuis en hebben zin om door te vliegen naar het Westen van de USA voor het 2e deel van onze reis.