Dag 2: Sightseeing New York (dag 1 van 3)

29 juli 2017 - New York City, Verenigde Staten

Vannacht hebben wij prima geslapen; de bedden lagen erg lekker en comfortabel. Uitgeslapen hebben wij genoten van een heerlijk ontbijt in het hotel. Wij waren de enige gasten in een mooie, statige ruimte met veel klassieke kenmerken. De buffetdame heeft ons uitgebreid op z’n Amerikaans uitgelegd welke melk wij wel en niet moesten nemen. Wat zijn de mensen hier toch expressief en open. Geweldig.

Na het ontbijt hebben wij een taxi genomen naar het Grey Line Center voor het omwisselen van onze vouchers voor tickets. Dit had nogal wat voeten in de aarde; de tickets uit de machine bleven maar komen. Grappig was dat een andere klant ons vroeg met z’n hoevelen wij wel niet waren, want wat een hoop papier! Met z’n tweeën dus! Je zag de ongeloof op haar gezicht!

Hierna hebben wij een halte opgezocht en de 2e hop-on hop-off bus genomen. Bij de halte hebben wij een geanimeerd gesprek gehad met een Amerikaans echtpaar uit Texas. Wij hebben onze verhalen uitgewisseld en ons wederom verbaasd over de gastvriendelijkheid en vooral de nieuwsgierigheid van Amerikanen.

In de bus konden wij lekker de hele route boven zitten. Het weer was precies goed: de temperatuur was rond de 23-25 graden met regelmatig wat wind. Het zonnetje kwam ook regelmatig er door. Wij hebben ons de eerste 30 minuten vergaapt aan New York: de grootsheid van alles (wegen, wolkenkrabbers, yellow cabs en politie op de straat). Hierna merkten wij dat wij redelijk gewend waren aan het straatbeeld. Erg grappig, want dit hadden wij niet verwacht. De route die wij nu gevolgd hadden ging van net onder Central Park naar het zuiden van Manhattan en weer terug. Onderweg langs allerlei bekende plekken. Ook hebben wij bij Battery Park al een glimp opgevangen van het Statue of Liberty! Hier gaan wij morgen naar toe!

De bus stopte uiteindelijk bij Times Square en daar hebben wij - uiteraard - ruim rondgekeken. Ook zijn wij even naar de M&M en Disney gegaan; dit was niet onze cup of tea. Maar goed, ook deze winkels waren op zijn Amerikaans groot. Bij een Starbucks hebben wij allebei Iced Green Tea gehad (in twee verschillende smaken). Dit ging er wel in.

Wij besloten om vervolgens naar SoHo te gaan, om daar de Leica Store en Apple Store te bezoeken. Via een taxi hebben wij ons naar de Leica Store laten brengen. Zoals altijd is een bezoek hieraan een feest. Een prachtig opgezette winkel met hele mooie producten. De medewerkers hebben ons een aantal camera’s laten voelen/ervaren. Gelukkig wist Sanne mij te helpen om niet te zwichten voor de pogingen van de medewerkers. Wel heb ik daar nog een soft-touch button voor mijn Leica M gekocht, alsmede een boek met hard kaft voor de presentatie van Leica Sofort foto’s. Bij het afrekenen hebben wij nog lang met de drie medewerkers gesproken over van alles en nog wat; in het bijzonder politiek en de gevolgen van een bepaalde huidskleur. Zo leuk om met volledig onbekende Amerikanen dit soort openhartige gesprekken te kunnen voeren. In Nederland is dit blijkbaar niet mogelijk.

Het bezoek daarna aan de Apple Store was een vergelijkbare ervaring: zeer klantgericht, buitenwoon geïnteresseerde medewerkers die ruim de tijd nemen voor uitgebreide gesprekken. Uiteraard heeft de Apple Store in Amerika in principe hetzelfde assortiment als in Nederland; toch waren er wat producten welke in Nederland niet verkrijgbaar zijn. Altijd een genot om deze winkel te bezoeken.

Inmiddels was het al laat geworden en wij besloten een taxi aan te houden die ons naar Ground Zero heeft gebracht. De yellow cabs zijn echt het perfecte vervoer in Manhattan. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Ik was erg onder de indruk van Ground Zero. Om met eigen ogen te zien hoe groot en hoog de Twin Towers zijn geweest en dat deze enorme gebouwen dan dus ingestort zijn op deze plek met verlies van zoveel mensenlevens vond ik erg indrukwekkend om nu te zien. De plek zelf is helemaal opgeknapt en als herinnering is op de plekken van beide Towers een groot gat met vallend water gemaakt. Erg indrukwekkend. Het vallende water maakt een enorm lawaai. Op deze plek hebben wij lekker de tijd genomen om goed te ervaren.

Aangezien het al ver na etenstijd was en wij allebei toch wel erg veel honger hadden, zijn wij op zoek gegaan naar een leuke eetgelegenheid. Naast Ground Zero was een compleet nieuw centrum gebouwd, met heel veel verschillende winkels. Na enkele winkels bekeken te hebben, zijn wij naar Pret a Manger gegaan en hebben daar - net voor sluitingstijd - gegeten. Wij hoefden ons niet te haasten, ook al ging de winkel zo dicht. Wij hebben dus gewoon na sluitingstijd rustig ons eten kunnen opeten terwijl de deur gesloten was. Deze service kennen wij in Nederland niet; uiteraard speelt de angst voor claims in Amerika wel een grote rol. Wij moesten vooral rustig aan doen, zodat wij ons niet zouden verslikken!

Na het eten waren wij voldaan en toch eigenlijk best wel moe. Het was ook al donker (bijna 9:00 uur ’s avonds) en na het aanhouden van een yellow cab hebben wij ons naar ons hotel terug laten brengen.

De portier van dienst (onze grote vriend uit Albanië) zag ons aan de overkant van de (grote) straat staan en kwam ons ophalen (nou ja, hij dacht dat wij nieuwe gasten waren). Heel erg grappig. Goed gehumeurd en altijd in voor een praatje (zo verdienen zij natuurlijk ook hun geld hier).

Vandaag zijn wij allebei toch nog wel redelijk rood geworden van de zon. Wij hadden niet in de gaten dat de zonnestraling zo intens was.  Gelukkig had Sanne in Nederland speciale after sun gehaald; deze werkt heel goed.

Na het samen uitzoeken van de foto’s en het selecteren voor het reisblog, heb ik de selectie bewerkt en op het reisblogs geplaatst. Daarna heb ik het reisverslag van vandaag gemaakt.

Zo dadelijk de (dagelijkse) backup van de foto’s maken en dan klaarmaken voor bed. Wij zijn allebei best wel moe van vandaag en gaan zo lekker slapen. Morgen naar het vrijheidsbeeld!!

1. Caitlin:
    30 juli 2017
    Indrukwekkend om ground zero te zien door jullie ogen. Vind het geweldig om op deze manier enkele van jullie indrukken mee te beleven, geniet er echt van. En WAT een drukte...pfff. Maak er een mooie dag van bij Lady Liberty.
  2. Anna-Carina:
    30 juli 2017
    Herkenbare en mooie verhalen. Wij waren ook zeer onder de indruk tijdens onze 4 dagen in New York (2013). Wij deden alles via de Metro en gingen steeds harder rennen van punt A naar B (ook omdat het heel druk is in de Metro), dus zo'n Yellow Cab lijkt me een geweldig alternatief! Mooie foto's bij Ground Zero. Geniet van dag 3 en 4, Anna-Carina.
    Oja het High Line Parc vonden wij ook best een bezoek waard, en natuurlijk Shopping Malls zoals Columbus (zuid-west punt Central Parc). Zonsondergang meemaken op het Empire State Building staat nog op ons netvlies gegrift. Kortom: jullie gaan je vast niet vervelen.