Dag 1: Vertrek naar New York en bezoek Central Park

28 juli 2017 - New York City, Verenigde Staten

Vanochtend vroeg opgestaan; om 4:40 uur. Rustig ontbeten bij van der Valk en vervolgens met de Shuttlebus naar Schiphol gegaan. De drukte viel reuze mee; vrij soepel gingen wij door de bagageafgifte, beveiligingscheck en douane. Veel eerder dan verwacht zaten wij bij Starbucks achter een lekkere, koele Iced Green Tea. Ruim op tijd zijn wij naar onze gate gegaan en hebben daar gewacht op dingen die komen gingen.

Hier hadden wij wel wat vertraging; goed een half uur later dan gepland konden wij eindelijk vertrekken. Een mooie Airbus A330 van Delta Airlines. Wel raar om nu eens niet met de KLM te vliegen; het blauw was zo gewoon geworden.

De vlucht zelf is voorspoedig verlopen; het filmaanbod was wat ons betreft uitstekend en van heel recente datum. De 8,5 uur vluchttijd zijn wij prima doorgekomen. Tijdens de vlucht nog heel gezellig gebabbeld met een medereiziger voor ons. Het eten en drinken bij Delta Airlines was prima voor elkaar. Waarom mensen zo vaak klagen over het eten in het vliegtuig ontgaat mij; ik vond het gewoon prima.

Onderweg wel regelmatig stevige turbulentie gehad: het lampje van zitten blijven en riemen vast maken was vaker aan dan uit. Vlak voor de landing op JFK besloot de piloot nog even te laten zien dat hij het stuntvliegen meester is! Ineens draait het vliegtuig vlak boven de grond (althans zo leek het) heel scherp naar links; hoek liep volgens mij richting de 45%-60%! Gelukkig bleef de piloot de controle over het vliegtuig houden en enkele tellen later raakten de wielen keurig het begin van de landingsbaan. Blijkbaar niet de eerste keer voor deze piloot!

De procedures om Amerika in te komen liepen ook veel voorspoediger dan wij gelezen hadden op het Amerika forum en vielen mij persoonlijk reuze mee. Met name de Customs was relatief snel klaar.

En toen stonden wij op Amerikaanse bodem!

Nog een beetje beduusd en nog wat onwerkelijk dat het nu dan toch gelukt is, hebben wij onze koffers gepakt (stonden al naast de band), hebben een donut gegeten bij Dunkin Donuts (hoe Amerikaans !), wat Amerikaanse dollars uit de ATM gehaald en zijn - heel luxe - met een yellow cab met ons tweeën naar ons hotel in Manhattan gebracht.

Ook het inchecken verliep heel voorspoedig. Wij hebben echt een topdag! Tot onze verrassing was onze kamer in Manhattan veel groter dan wij ons voorgesteld hadden, zelfs een apart zitgedeelte en nog een apart bureau. Hier kunnen wij wel vier nachten doorbrengen.

Na ons opgefrist te hebben besloten wij een bezoek te brengen aan Central Park, welke op loopafstand van het hotel ligt. Wij hebben ons staan vergapen aan de indrukken en de typisch Amerikaanse beelden. Wat een boel Yellow Cabs en mensen. Toch vonden wij dat de sfeer in New York heel rustig en fijn; ondanks het aantal mensen.

Central Park was voor ons een feestje! Zoveel mensen, zoveel verscheidenheid en zo vriendelijk allemaal. Wij hebben ons staan vergapen aan de vele potjes baseball die door het park gespeeld werden (en op een heel behoorlijk niveau ook nog!). In het park troffen wij een aardige, oudere dame aan die een hondje uitliet, waar Sanne helemaal blij van werd. Het bleek dat haar voorouders uit Nederland kwamen (rond 1700 naar Amerika vertrokken); zij wist  heel veel over Europa en wij hebben met z’n drieën een heel geanimeerd gesprek gehad. Wat leuk en onverwacht!

Nadat wij rustig een grote ronde hebben gelopen, zijn wij terug gegaan en hebben vlak bij ons hotel bij een typisch Amerikaans aandoend grill-restaurant gegeten. Alles is hier op z’n Amerikaans veel en groot! Ook hier werden wij aangesproken door Amerikanen die naast ons zaten. Wij hebben over van alles en nog wat met elkaar gesproken. Hoe leuk om met echte Amerikanen te praten, ook over de politiek en hun huidige president. Ongevraagd werden wij voorzien van een flink aantal tips voor Amerika en New York in het bijzonder. Wat een aardige mensen!

Als vandaag een voorbode is van de rest van onze vakantie, wordt het een groot feest!

Oh ja, en het aantal honden dat wij vandaag zagen was een nieuw record. In de meest uiteenlopende maten en vormen. Sanne had een goede dag.

1. Rob:
    29 juli 2017
    Fijn dat julllie heelhuids zijn aangekomen en al meteen wat hebben kunnen 'proeven' van New York! En bedankt ook voor de foto-sfeerimpressies! Ik ben benieuwd naar de verslagen die nog komen gaan.
  2. Caitlin:
    29 juli 2017
    Wat geweldig om zo met jullie mee te kunnen lezen! Genieten om ook een little piece van jullie droomreis te kunnen zien. Zal mij benieuwen wanneer de eerste Franse Bulldog geupload wordt!
  3. Hester:
    29 juli 2017
    Fijn dat jullie goed over zijn gekomen en zo' n topdag hebben gehad. Dat er maar meer mogen volgen!